۲۹
اسفند

پاورپوینت تفسیر قرآن در مورد شهادت

پاورپوینت تفسیر قرآن در مورد شهادت

دسته بندی پاورپوینت
فرمت فایل ppt
حجم فایل ۸۰۲ کیلو بایت
تعداد صفحات ۸۸
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)

قسمتی از متن پاورپوینت :

تعداد اسلاید : ۸۸ صفحه

تفسیر قرآن
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ رهآورد موحد بودن «ریشه همه فضایل و ره‏آوردهای مثبت علمی و عملی توحید است؛ چنان‏كه منشأ همه تباهیها و فسادها شرك و الحاد است. از توحید جز خیر نمی‏آید و از شرك جز شرّ نمی‏خیزد، در دل موحد كه جای اعتقاد به خداست، بذر فضایل و عقاید و رفتارهای پاك و خوبیها رشد می‏كند و همان‏گونه كه فضایل از بالا و رو به بالاست، موحد نیز از بالا و در طی صعود به بالاست و در سرزمین آتشین دل ملحد و مشرك هیچ بذری جز تلخی و زشتی و شرارت به بار نخواهد نشست.
با توحید است كه عقاید و اخلاق و رفتار جامعه انسانی سامان می‏یابد و بر بنیان محكمِ ایمان به مبدأ و معاد استوار می‏گردد و بدون این اصل، هیچ بنایی استوار نخواهد شد. با توحیدِ عاملْ كمبودهای دیگر موحد جبران می‏شود و با شركِ عاملْ هیچ عمل صالحی او را نجات نمی‏دهد؛ به همین جهت است كه بزرگ‏ترین ظلم انسان شرك محسوب شده است».
عبدالله جوادی آملی، توحید در قرآن، ص ۵۵۹٫
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ آیه ۱۸ سوره آل عمران

شَهِدَ اللَّهُ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ وَ الْمَلائِكَةُ وَ أُولُوا الْعِلْمِ
قائِماً بِالْقِسْطِ لا إِلهَ إِلاَّ هُوَ الْعَزیزُ الْحَكیمُ تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ انتظار می رود دانش پژوه بعد از پایان درس: با واژگان آیه آشنا شود.
سخن اصلی و مراد آیه را درک کند.
معنای شهود و انواع آن را بداند.
بتواند معنای جمله «لا اله الا هو» را بیان کند.
تمایز بین شهادت خداوند، فرشتگان و عالمان را بگوید.
دلیل تکرار یگانگی خداوند در آیه را آگاه شود.
معنای عزت و حکمت، و نقش آنها در آیه شریفه را بیان کند.
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ تمرین و سؤالات تحقیقی
آیه ۱۸ سوره آل عمران، مربوط به اثبات وجود خداوند است و یا یگانگی او؟
با توجه به تفسیر آیه، ضعف و قوت دو برهان نظم و برهان صدیقین را مورد مطالعه قرار دهید.
در کنار این آیه با چه آیاتی دیگر آشنا شدید؟
لفظ «هو» را در آیات و روایات کاوش کنید.
آیا از یک لفظ می تواند چند معنا اراده شود.
مراد از ظاهر و باطن قرآن، در آیه شریفه را تحقیق کنید.

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ مقدمه الأمالی (للطوسی) ؛ النص ؛ ص۴۷
قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (عَلَیْهِمَا السَّلَامُ):
مَنْ‏ تَعَلَّمَ‏ لِلَّهِ‏ (عَزَّ وَ جَلَّ) وَ عَمِلَ لِلَّهِ وَ عَلَّمَ لِلَّهِ، دُعِیَ فِی مَلَكُوتِ السَّمَاوَاتِ عَظِیماً.

یادآوری:
بررسی تعامل باورها با رفتارها.
اهمیت معرفت و شناخت در طی مسیر و رسیدن به کمال.
تأثیر باور بر کمال انسان با توجه به اتحاد علم و عالم و معلوم.

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ معنای شهادت: مفردات آیه:
شهد: «شهادت»، حضور و ادراك حضوری است، که گاه با حس است كه نازل‏ترین مراتب درجات ادراك حضوری است؛ مانند (وهُم عَلی ما یَفعَلونَ بِالمُؤمِنینَ شُهود)[بروج/۷]، (ما شَهِدنا مَهلِكَ أهلِه)[نمل/۴۹] و (ولیَشهَد عَذابَهُما طَائِفَةٌ مِنَ المُؤمِنین)[نور/۲]؛
و زمانی شهود قلبی و غیبی است، همچون (كِتابٌ مَرقوم یَشهَدُهُ المُقَرَّبون) [مطففین/۲۰-۲۱]؛
همچنین گاهی بر اصل علم اطلاق می‏شود، هرچند مستند حسّی نداشته باشد؛ مانند گفتار برادران یوسف: (یاأبانا إنَّ ابنَكَ سَرَقَ وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا).[یوسف/۸۱]

تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ واژه شهادت هم در موارد تحمّل رخداد به كار می‏رود و هم در ادای آن.
تحمل شهادت، همان ادراك حضوری است و ادای شهادت، خبر دادن از مشهود؛ و چون ادای همان یافته حضوری است، بر آن هم شهادت اطلاق و مثلاً گفته می‏شود كه «فلانی شهادت داد».
تفسیر جامعه الزهرا قم/۹۳ گفتنی است كه مستند شهادت در امور حسی باید «محسوس» باشد و در امور علمی، «مبرهن»؛ و مستند شهادت اهل كشف و شهود قلبی، «مشاهدات» آن‏هاست.

آیاتی مانند (وما شَهِدنا إلاّ بِما عَلِمنا)[یوسف/۸۱] بیانگر شهادت برهانی است و شهادت در این‏گونه مسائل به محسوس اختصاص ندارد.


توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

برچسب‌ها, , , , , ,